Kennisbank-item

Een dag als Corporate Finance Adviseur

Geen dag is hetzelfde

Hoi, mijn naam is Stef Kolen. Ik werk als Adviseur Corporate Finance bij Florijnz. Graag geef ik jullie een kijkje in mijn dagelijkse leven. Elke ochtend rijd ik met de auto richting ’s-Hertogenbosch om naar kantoor te gaan. Thuis lees ik nog even snel het nieuws. Ik blijf graag op de hoogte van het laatste nieuws, zodat ik die dag bij een gesprek kan laten zien dat ik op de hoogte ben. Na een korte wandeling naar het kantoor, loop ik de trap op en zeg mijn collega’s gedag. Eerst tijd voor een bakje koffie!

Even gezellig een praatje maken met de rest. ‘Hoe was je dag?’ Ik vind het fijn om even een kwartiertje op te starten door een gezellig praatje te maken met mijn collega’s. Maar dan ga ik toch echt op mijn bureaustoel zitten; wat staat er vandaag op de planning.

Oh; gelijk in bespreking om 10 uur – dan heb ik nog een half uurtje om voor te bereiden. De bespreking is een kick-off van een verkoopmandaat. Samen met Marieke brengen we zo goed mogelijk in kaart wat we nodig hebben om samen met de ondernemer het traject succesvol te maken. Wat zijn de behoeftes van de ondernemer? Wil hij gedeeltelijk verkopen of volledig stoppen met de onderneming? Wat vindt hij of zij belangrijk tijdens het verkoopproces? Ik wil zoveel mogelijk weten zodat we maatwerk kunnen leveren. Ik wil een beeld hebben bij de perfecte koper, maar ook helder voor me hebben wat de onderneming maakt zoals zij is – want een Albert Heijn is nog geen Lidl. Dat moet ook duidelijk naar voren komen in het informatie memorandum dat ik later zal opstellen. Om 13 uur is de meeting voorbij. Ik geef de klant een hand en geef aan dat ik snel weer contact met hem opneem met een gespreksverslag.

Tijd voor lunch! We eten met zijn allen lekkere zelf samengestelde salades. ‘Goede kick-off he?!’ zegt Marieke. Hans wilt graag meer weten over de onderneming, waardoor we tijdens de lunch bespreken hoe de kick-off gegaan was. ‘Ik weet nog wel een partij die mogelijk interesse zou hebben’ roept Hans. ‘Ik ga hem meteen bellen’.

“Ik wil zoveel mogelijk weten zodat we maatwerk kunnen leveren.”

Stef Kolen – Corporate Finance adviseur @ Florijnz

Na de lunch heb ik een belafspraak met Hans en een klant die in de eindfase van het project zit. Even druk op de ketel. Belangrijk dat we snel en scherp zijn; stappen maken… De LOI (Letter of Intent) moet morgen worden getekend. Belangrijk dat de laatste puntjes op de i staan. Even alles telefonisch doorlopen met de klant én de potentiele koper. We bemiddelen maar wel met de belangen van de koper, aangezien we van hem het aankoopmandaat hebben gekregen. Hans en ik proberen de realistische kijk op het proces te houden zodat iedereen uiteindelijk terugkijkt op een duurzame transactie. Er ontstaan heftige discussies maar na 1,5 uur zijn we het eens en weten we dat er morgen een LOI getekend gaat worden. Ik word altijd zo blij als een traject veel tijd en moeite kost, maar dat er dan wel uiteindelijk een succesvolle twist aan gegeven kan worden. Alle kikkers weer in hetzelfde mandje!

Over een uur moet ik een aantal partijen bellen als mogelijke koper voor een verkoopmandaat. Tot die tijd ga ik nog even met Nick aan de waardering zitten. Ik heb de financiële stukken van de klant ontvangen en we gaan deze in ons financiële model zetten. Wat valt ons op? Op basis van het model vragen we nog om toelichting bij de klant. Hopelijk reageert zij snel, zodat we de puntjes op de i kunnen zetten.

“Wat fijn om het enthousiasme over te laten slaan op de potentiële koper!”

Stef Kolen – Corporate Finance adviseur @ Florijnz

Dan is het tijd om partijen te gaan benaderen. Vandaag zal ik verschillende zorgondernemingen bellen. Ik heb al meerdere partijen benaderd; er is wel wat vraag maar we moeten die partijen nog wel warm maken zodat ze met onze klant op gesprek willen komen. Ik wil wel weten of de potentiële koper de beste fit heeft met onze opdrachtgever. In de telefoongesprekken vraag ik dus flink door; ‘wat vinden jullie belangrijk in een overname? waarom is het bedrijf interessant voor jullie?’ Er zijn een paar bedrijven die geen interesse hadden, maar gelukkig heb ik 3 enthousiaste partijen aan de haak geslagen. Wat fijn om het enthousiasme over te laten slaan op de potentiele koper! Ik voel me wel echt een beetje deel van de klantorganisatie. Bij het ophangen is het een fijn gevoel als de potentiele koper aangeeft dat hij er ook een vervolg aan geeft.

De tijd vliegt! Het is alweer 16.45u. Eindelijk tijd voor mijn mail. Wat kan ik meteen weg werken en wat schuift er door naar morgen? Na een paar mails te hebben beantwoord zie ik dat het sluitingstijd is voor de meeste bedrijven. Nu heeft de DGA écht tijd voor mij! Even een kwartiertje bellen om hem te updaten hoe het met het traject staat. Altijd fijn om even persoonlijk contact te hebben in plaats van te pingpongen via mail.

Het is half zes – tijd om naar huis te gaan! Ik zet thuis lekker een Netflix serie op, zodat ik heerlijk kan ontspannen.

Morgen weer een dag!

Delen op: LinkedIn E-Mail

Meer weten over mijn dagelijkse werkzaamheden?

Wij komen graag met u in contact om dit te bespreken.

aanhef
Naam(Vereist)
Stef KolenCorporate Finance Adviseur

Dit artikel is geschreven door: