Kennisbank-item

Een informatie memorandum, wat is dat?

Een zo volledig mogelijk beeld van de onderneming

Bij de verkoop van een onderneming zal het bedrijf eerst gepresenteerd moeten worden aan potentiële kopers. Hierbij speelt het informatie memorandum een belangrijke rol. Het informatie memorandum (IM) is een document dat is opgesteld om potentiële investeerders of kopers een uitgebreid overzicht te geven van de onderneming. Hierbij is het belangrijk om een zo volledig mogelijk beeld te schetsen van de activiteiten, verplichtingen, sterke- en zwakke punten. Het doel van een IM is dan ook om de geïnteresseerde zo volledig en juist mogelijk te informeren, zodat hij of zij na het doornemen van het IM in staat is om zonder verdere vragen een eerste prijs of prijsrange te bepalen.

Waarom is een informatie memorandum zo belangrijk?

Ten eerste zorgt het ervoor dat potentiële investeerders of kopers op een eenvoudige wijze een beeld kunnen vormen van de onderneming. Hierdoor kunnen zij met beperkte moeite bepalen of ze het proces willen voortzetten. Lage transactiekosten zullen ervoor zorgen dat een groter aantal geïnteresseerden zich meldt. Meerdere geïnteresseerden is natuurlijk gunstig voor de verkoop van de onderneming. Verder biedt een IM de mogelijkheid om de ‘key selling points’ van het bedrijf te laten zien. Het is cruciaal dat potentiële kopers of investeerders deze bedrijfsunieke sterke punten niet over het hoofd zien, en nog belangrijker, de waarde er van in zien. Het IM moet laten zien wat de onderneming onderscheidend maakt om zo de aandacht van de lezer te trekken.

Naast het benadrukken van de sterke eigenschappen is het ook belangrijk dat de aandachtspunten in het IM worden opgenomen. Door ervoor te zorgen dat alle benoemingswaardigheden vooraf bekend zijn, zorgt het IM ervoor dat geïnteresseerden sneller een oordeel kunnen vormen. Het is belangrijk dat er geen discussie kan ontstaan over negatieve kenmerken die pas in een later stadium bekend worden gemaakt, of nog erger, door de koper zelf ontdekt worden. Een eventuele koper of investeerder wilt natuurlijk niet voor grote verrassingen komen te staan.  Vertrouwen is de basis van een duurzame transactie.

Wat staat er in een informatie memorandum?

Over het algemeen bevat het IM alle zaken die nodig zijn om een goed beeld te kunnen vormen van de overneming. Hieronder vallen:

  • Interne analyse, waarbij de producten, diensten, historie en klanten van de onderneming behandeld worden.
  • Externe analyse, waarbij de markt geanalyseerd wordt.
  • De juridische structuur.
  • De organisatie van de medewerkers.
  • Financiële informatie inclusief prognoses.

Het opstellen van een informatie memorandum is een uitgebreid en tijdsintensief proces, waarbij een goede onderbouwing van uitspraken, beweringen en uitgangspunten van groot belang zijn. Florijnz beschikt over de nodige kennis en expertise om u hierbij te helpen.

Delen op: LinkedIn E-Mail

Bent u benieuwd hoe Florijnz u kan ondersteunen in het opstellen van een informatie memorandum?

Wij komen graag met u in contact om te bespreken hoe we u het beste van dienst kunnen zijn.

aanhef
Naam(Vereist)
Stef KolenCorporate Finance Adviseur

Dit artikel is geschreven door: