De knoop is doorgehakt: u bent klaar voor het verkoopproces van uw bedrijf. Een spannend traject begint en daarbij loopt het aantal vragen snel op. Want hoe lang duurt een bedrijfsverkoop? Hoeveel tijd bent u er zelf aan kwijt? In mijn zes tips laat ik geen vraag onbeantwoord.
1. Bereid zoveel mogelijk voor
Negentig procent van een succesvolle bedrijfsverkoop is te danken aan een uitstekende voorbereiding. Breng de financiën, strategie en digitalisering daarom op orde. Uzelf voorbereiden heeft niet alleen invloed op een succesvol verloop, maar ook op de duur van het verkoopproces. Dat verloopt immers sneller wanneer alles aan de voorkant goed georganiseerd is. Begin met deze voorbereiding wanneer u serieus nadenkt over een bedrijfsverkoop.
Licht u op tijd uw personeel in over de bedrijfsverkoop, dan versnelt u het verkoopproces. Hans Minnaar vertelt je wanneer de tijd rijp is. Lees blog over de beste tijd om uw personeel te informeren.
2. Houd rekening met de duur
Een verkoopproces duurt in de regel zes tot negen maanden. Soms gebeurt dit sneller of langzamer, afhankelijk van meerdere factoren. Gaat u bijvoorbeeld zelf op zoek naar geschikte kandidaten of regelt u het papierwerk, dan merk ik dat het proces vaak vertraging oploopt. U heeft immers ook een bedrijf te runnen, de verkoop wordt daardoor bijzaak. Bij Florijnz is uw bedrijfsverkoop daarentegen hoofdzaak.
3. Start op het juiste moment
Timing is alles. Weet bijvoorbeeld dat vakantieperioden of piekmomenten invloed hebben op het verkoopproces. U kunt namelijk wel uw bedrijf in de zomer in de verkoop doen, maar grote kans dat de personen die beslissingen nemen op dat moment van hun welverdiende vakantie aan het genieten zijn. Ga dus mee in de cyclus waarin bedrijven actief zijn. U bent immers uit op hun interesse.
4. Doe business as usual
Laat het verkoopproces niet al uw tijd innemen. Mijn advies is om uw agenda hiermee niet vol te plannen, maar om ongeveer twintig tot dertig procent van uw tijd te besteden aan de verkoop. Plan bijvoorbeeld afspraken over de bedrijfsverkoop niet wekelijks in en zorg dat uw eigen werkzaamheden er niet onder lijden. Zo is uw bedrijf ook na het verkoopproces gezond.
5. Houd rekening met pieken en dalen
In de regel bent u dus twintig tot dertig procent van uw tijd kwijt aan de verkoop. Maar u weet als geen ander dat ieder proces zijn pieken en dalen kent. Zo vraagt de opstart en afronding van de verkoop veel meer tijd. Ook is het boekenonderzoek geen dagtaak, maar eerder een langlopend project. Vooral wanneer u met veel vragen zit. Stem uw planning hier dus op af.
6. Neem bezinningstijd
Pak even rust. Het doorlopen van een verkoopproces is namelijk best intensief. Daarom motiveer ik altijd om momenten van bezinning in te plannen. Weeg af en denk na over de keuzes die u nog moet maken. Zo staat u aan het einde van het traject honderd procent achter uw beslissingen.
Florijnz loodst u door het hele verkoopproces en streeft naar een snelle en zorgvuldige bedrijfsverkoop. We bespreken graag met u de mogelijkheden in een gesprek.