In 2006 begon het avontuur van Cijfermeester, een franchiseorganisatie om administratiekantoren te faciliteren in opleiding, kennisdeling, continuïteit en inkoopvoordeel. In 2021 is de organisatie verkocht aan de Tilburgse Investeringsmaatschappij (TIM). Cijfermeester werd opgericht door vier enthousiaste heren. Wij spraken Hans Aling, voormalig DGA van Cijfermeester, over het verkoopproces onder begeleiding van Florijnz.
Hoe is Cijfermeester begonnen?
Cijfermeester is in 2006 actief geworden als franchise gever. Het idee kwam van een oud franchisenemer, voormalig eigenaar van een RAAD administratiekantoor. De franchise-gever werd opgericht met het idee om administratiekantoren te ondersteunen in verschillende aspecten: opleiding, kennisdeling, continuïteit (dus het elkaar kunnen vervangen indien nodig) en voor het gezamenlijk inkopen van benodigdheden zoals software licenties. In 2009 zijn er vervolgens een paar wijzigingen geweest. Het aantal aandeelhouders groeide van 2 naar 4 aandeelhouders en het concept werd aangepast. Er werd meer ingezet op branding en marketing. Deze nieuwe impulsen hebben ervoor gezorgd dat de franchise formule van Cijfermeester is gegroeid naar 70 kantoren in 2020. Hedendaags is het een vooruitstrevend kantoor dat administratiekantoren volledig faciliteert op allerlei randzaken, waaronder kennis en opleiding.
Waarom kwam de verkoop van Cijfermeester ter sprake?
Begin 2020 werd het tijd voor een volgende stap. De grootste aanleiding was dat drie van de vier aandeelhouders de AOW-gerechtigde leeftijd bereikten. Hierdoor werd het duidelijk dat het tijd werd voor een verjonging/vernieuwing van het directieteam. Via Koelewijn en Partners – een advieskantoor voor franchisegevers – zijn wij vervolgens met Florijnz in contact gebracht. Na een kennismaking merkten we dat we een goede persoonlijke klik hadden met de adviseurs van Florijnz. Toen hebben we besloten het verkooptraject onder begeleiding van Florijnz van start te laten gaan.
“We hebben in het bijzonder veel profijt gehad van het netwerk van Florijnz, waardoor de juiste partijen werden benaderd.”
Hans Aling – Cijfermeester
Hoe is het verkooptraject verlopen?
Het is een bijzonder traject geweest, ook omdat we te maken kregen met corona toen we net gestart waren. We hebben het project als positief ervaren. We hebben in het bijzonder veel profijt gehad van het netwerk van Florijnz, waardoor de juiste partijen werden benaderd. Daarnaast hebben ze veel waarde kunnen toevoegen bij het opstellen van een geschikt informatiememorandum en andere benodigde documenten, zoals een LOI. Daarnaast hebben we zelf ook veel eigen inbreng kunnen doen, omdat we natuurlijk zelf ook over de nodige financiële kennis beschikken. Hierdoor was het echt een samenwerking. Uiteindelijk heeft deze samenwerking geresulteerd in een overname in het najaar van 2021, waar alle partijen zich goed bij voelen.
Waarom was de samenwerking met Florijnz zo plezierig?
Florijnz is duidelijk een expert op het gebied van fusies en overnames. Ik zou Florijnz daarom ook echt aanbevelen bij anderen. Niet alleen omdat ze veel kennis in huis hebben, maar daarnaast ook het enorme netwerk binnen de fusie en overnamewereld. Dit heeft er bij ons uiteindelijk toe geleid dat we in beeld zijn gekomen bij de juiste partijen. Dit scheelt een hoop tijd en uitzoekwerk. Ook was het erg fijn dat Florijnz voor de lange termijn visie gaat. Van te voren hadden we al de wens uitgesproken dat de continuïteit van de onderneming op de lange termijn voor ons heel belangrijk is, maar hier is ook echt rekening mee gehouden tijdens het proces. Daarom kijken wij terug op een succesvol project onder begeleiding van betrokken adviseurs.