Hoe is De Grabbelton begonnen?
In 1996 zijn we, in een verbouwde garage, gestart met een groep van maximaal 4 kinderen. Door de groeiende vraag naar kinderopvang en het tekort aan kinderopvangplaatsen in Geldrop, zat deze groep al snel vol en zijn we op zoek gegaan naar nieuwe locaties. Dit heeft ertoe geleid dat de Grabbelton in 28 jaar is uitgegroeid tot een middelgrote kinderopvang met 6 locaties, 570 kinderen en 80 medewerkers.
Waardoor kwam de verkoop van De Grabbelton ter sprake?
In eerste instantie was het de bedoeling dat onze oudste zoon het bedrijf zou overnemen. Na een intensief coaching traject is hij tot de conclusie gekomen dat zijn ambities op een ander vlak lagen. Voor ons was het daardoor een logische stap om onze organisatie te verkopen.
Wat gaf uiteindelijk de doorslag om het verkooptraject aan te gaan?
De toenemende regeldruk door de wet- en regelgeving en de personeelstekorten in de sector hebben ons beperkt om nog echt te ondernemen. Als gevolg daarvan waren we meer ‘in’ ons bedrijf dan ‘aan’ ons bedrijf aan het werken en misten we de passie en ambitie op de organisatie verder te laten ‘groeien’. Om de Grabbelton deze ‘groeimogelijkheden’ te kunnen bieden en omdat er geen bedrijfsopvolging zou plaatsvinden, was verkoop voor ons een voor de hand liggende optie.
Hoe is het verkooptraject van De Grabbelton verlopen in jullie ogen?
Het was een intensief proces waarvoor we echt ruimte moesten maken in onze agenda’s. Door het aanstellen van een interim manager in de periode van verkoop, hadden we gelukkig de tijd om ons volledig te richten op het verkoopproces. Daarnaast heeft Florijnz ons, met de begeleiding en ondersteuning in het verkoopproces ontzorgd waardoor we ons konden richten op de zaken die wij zelf moesten oppakken.
Hoe zijn jullie uiteindelijk bij Florijnz terecht gekomen?
We hadden, in het verleden, twee keer een brief ontvangen van Florijnz waarin zij uiteen hadden gezet wat hun werkzaamheden waren. Nadat we met hen en twee andere overnamepartijen verkennende gesprekken hebben gehad, hebben we, vanwege hun deskundigheid, persoonlijke benadering en ‘de klik’ voor Florijnz gekozen.
Hoe hebben jullie de samenwerking met Florijnz ervaren?
We hebben de samenwerking me Florijnz als constructief, laagdrempelig, professioneel en heel prettig ervaren. Er werd snel en adequaat gereageerd en er waren hele korte lijntjes doordat we één contactpersoon hadden. De overleggen waren prettig, laagdrempelig, er werd goed geluisterd naar onze wensen en het advies en de ondersteuning waren zeer kundig. Door de ruime ervaring van Forijnz hadden we het vertrouwen dat de zaken goed geregeld werden voor ons en dat ze zich maximaal inzetten om tot een goede ‘deal’ te komen.
Waar ligt volgens jullie de grootste toegevoegde waarde?
Grootste toegevoegde waarde is de kennis van de markt en de potentiële kopers, de begeleiding en de deskundigheid in het verkoopproces.
Wat was volgens jullie het dieptepunt van het traject?
De hoeveelheid informatie die we moesten aanleveren en de daarop volgende vragen in de dataroom, de onzekerheid over de verkoop (gaan we er uiteindelijk uitkomen?), de onderhandelingen en de discussies over de koopovereenkomst.
Wat is jullie het meest bijgebleven van het hele proces?
De intensiteit en tijdsduur van het proces en de stress die we hebben ervaren. We hebben de gesprekken en overleggen wel als heel prettig ervaren en hebben heel veel geleerd in deze periode!