We spraken met Wim Schuurmans, oprichter en inmiddels oud-eigenaar van Online Academie (tegenwoordig bekend als BCS Learning), over hoe hij het verkoopproces met Florijnz heeft ervaren.
Hoe is Online Academie begonnen?
Wim: “Online Academie begon in 2009 als pionier in online leren door het aanbieden van online trainingen. Dit gebeurde in een tijd waarin e-learning nog onbekend was en daarom viel er veel te halen. We waren een van de eersten die online video’s gebruikten voor cursussen, zoals bijvoorbeeld die van Jos Burgers over klantgerichtheid. Ook pasten we innovatie toe in de vorm van het integreren van functie als het direct nakijken van toetsen. Door de opkomst van blended learning ontwikkelden we een platform voor het boeken en volgen van trainingen. We kwamen toen al snel tot de conclusie dat het platform zelf veel meer waarde had dan de content die het bevatte.”
Waarom kwam de verkoop van Online Academie ter sprake?
Door de jaren heen hebben verschillende bedrijven (waaronder Main Capital, de uiteindelijke koper van ons bedrijf) interesse getoond in Online Academie. Maar de beslissing om écht te gaan nadenken over een verkoop werd pas genomen nadat we een concreet bod kregen van een andere investeringsmaatschappij. Dat gaf ons het startsein voor het verkoopproces.
Wat gaf uiteindelijk de doorslag om het verkooptraject aan te gaan?
De uitdagingen binnen de software-industrie (zoals security) en de enorme potentie die niet volledig benut kon worden met het bestaande team, deden ons de knoop doen doorhakken. De aansluiting bij een grotere, strategische partij was gunstig voor zowel onze bestaande klanten als de toekomstige groei. Daarbij zijn wij van mening dat BCS de juiste culturele fit heeft en Online Academie voor hen een essentiële aanvulling op hun dienstverlening is. Dat heeft er wel voor gezorgd dat de verkoop voor iedereen goed voelde.
Hoe is het verkooptraject verlopen in uw ogen?
Eigenlijk zeer soepel en snel. Binnen vijf maanden was alles rond. De eerste drie weken moesten we vooral zelf veel informatie delen. De weken erna waren wat rustiger, maar toen was Florijnz juist heel druk bezig om alles voor te bereiden. Ook was de timing (gelukkig) goed voor de accountant. Die had namelijk in november/december tijd, in januari/februari had dat een veel groter probleem kunnen zijn.
Ik vond het een heel gaaf proces en het gaf me tegelijkertijd ook veel energie omdat al ons harde werk zichtbaar werd beloond door alle interesse. Onze onderhandelingspositie was heel goed. Zo goed dat kopers zichzelf gingen verkopen aan ons in plaats van andersom.
Hoe bent u uiteindelijk bij Florijnz terecht gekomen?
De kennismaking met Florijnz kwam al een aantal jaar geleden toen we FD Gazelle werden, wat leidde tot een eerste kennismaking. Daarna bleef het contact goed.
Hoe hebt u de samenwerking met Florijnz ervaren?
We hebben het proces met Bart Lips als heel prettig ervaren. We kregen echt het gevoel dat er wat werd gedaan met onze feedback en hij was erg deskundig. Er werd goed nagedacht over hoe we het bedrijf zo goed mogelijk konden positioneren en er is een zeer goed informatie memorandum gemaakt. Dat heeft zeker geholpen in het proces!
Bart hield de regie, maar geeft klanten ook de ruimte als daar om wordt gevraagd en is altijd bereikbaar. Zelfs in de avonden konden we altijd bij hem terecht en dat waarderen we enorm. Ook bracht Florijnz een goed netwerk mee en werden we met de juiste kopers aan tafel gezet.
Waar ligt volgens u de grootste toegevoegde waarde?
Je kunt dit echt niet zelf. De onmisbare rol van Florijnz werd bij ons duidelijk door hun netwerk, professionele documentatie en tijdens het onderhandelingsproces. Snelheid, meedenken en momentum creëren in de markt zijn zaken waar Florijnz ons echt bij geholpen heeft. Ook de nazorg na het traject voelde enorm prettig. We hebben echt het gevoel gekregen dat we altijd bij Florijnz terecht kunnen met eventuele vragen.
Ook stelden zij altijd ons belang voorop. Uiteindelijk zijn we niet voor het hoogste bod gegaan, maar voor het bod (en de partij) dat het beste bij ons paste. Dat was niet per se in het voordeel van Florijnz, maar ze hebben in dat opzicht altijd eerst gekeken naar was het beste was voor ons.
Wat zouden wij beter kunnen doen?
Meer communicatie in de beginfase. Florijnz was in het begin erg druk met het opstellen van alle documentatie, maar dat was niet altijd even zichtbaar voor ons. Nadat wij alle informatie hadden aangeleverd en we na een week of 3 weer afspraken, waren we gelukkig wel positief verrast over hoeveel er al gedaan was.
Wat was volgens u het dieptepunt van het traject?
We kregen een bod dat heel erg tegenviel, al voordat het proces begon. Dat de eerste koper met zo’n laag bod komt, doet iets met je zelfvertrouwen. Het is dan aan een M&A adviseur om de perfecte partij te vinden die het bedrijf op de juiste waarde weet in te schatten. Er zijn dan ook wel echt momenten geweest dat ik er ’s nachts van heb wakker gelegen, maar over het algemeen verliep alles heel goed en soepel. Ergens gaf het zelfs een kick.
We waren voorbereid op een zwaar due diligence en dat viel ook wel echt tegen. Het kostte veel tijd, maar daar had Florijnz ons al op voorbereid. Je zou denken dat je als koper niet zoveel vragen kunt bedenken, maar toch lukte dat. Dit alles heeft ons wel doen beseffen dat je eigenlijk veel meer informatie hebt over je bedrijf dan je oorspronkelijk denkt. Gelukkig zijn de deadlines en druk al bij ons bekend, gezien we uit de evenementen business komen. Dat heeft ons (onbewust) wel geholpen denk ik.
Wat is u het meest bijgebleven van het hele proces?
Er was een moment dat het erop of eronder was. Na het due diligence kwam een stevige onderhandeling. Ik had Bossche bollen meegenomen en zei tegen de heren aan de overkant: “Ik heb Bossche bollen bij me, maar we of we die gaan opeten, ligt aan jullie.” Uiteindelijk zijn we daar goed uitgekomen en zijn alle betrokkenen blij met een faire deal voor iedereen.